A rendszeres karbantartás kifizetődik. !!!

A rendszeres karbantartás kifizetődik.

A rendszeres karbantartás kifizetődik.

Legközelebb amikor esetleg az olajcsere későbbre halasztásáról dönt, jussanak eszébe a versenyautók. Körök százai alatt vannak extrém terhelés alatt az alkatrészek a magas hőmérséklet, súrlódás és nyomás következtében. Majd képzelje el, hogy a következő versenyen le kell mondani a szerelőcsapatról. Senki nem szeretne egy versenyen kiesni az elmaradt szervízmunka miatt.

 Ezzel a példával kommentálják Kanadában az autók rendszeres karbantartásáért indított kampányt. A kampány szóvivője és arca egy ismert kanadai autóversenyző. A kampány célja, hogy meggyőzze az embereket autóik rendszeres karbantartásának előnyeiről. A rendszeres karbantartás most is ugyanannyira fontos, mint a karburátorok és megszakítók korában volt. “Az emberek azt hiszik, hogy az autóik képtelenek elromolni, mivel olyan jól működnek nap mint nap.”-mondja a kampány szóvivője. “De ez nem lesz mindig így, ha nem adunk ebből vissza valamit az autóinknak.” A komputeres motor vezérlő rendszerek természetesen sokat javítottak az autók megbízhatóságán, illetve csökkentették a károsanyag kibocsájtást. Az elektronika az elmaradt karbantartás hatásait is képes csökkenteni, például egy eltömődött levegőszűrőét, de nem tudja ezt  a végletekig megtenni.Rajtunk múlik, hogy autónk motorjának belső alkatrészei milyen körülmények között dolgoznak.

Valószínűleg sokan hallottak már százalékos adatokat egy-egy elmaradt szűrőcsere, vagy alacsony gumiabroncs nyomás fogyasztásnövelő hatásával kapcsolatban. Egy koszos levegőszűrő például 10 százalékos fogyasztás növekedést okozhat. Ez azt jelenti, hogy tankoláskor ha mondjuk 12000 Ft-ot fizettünk, akkor abból nagyjából 1000 Ft-ot az elhasznált légszűrő miatt dobtunk ki az ablakon. A gumiabroncsok alacsony nyomása még ennél is több, 15 százalékos többlet kiadást okozhat. Amennyiben ehhez még hozzájön egy elhasznált, szikrakihagyásra hajlamos gyújtógyertya, máris 30 százaléknál tartunk. Gondoljunk bele, ha ezek a hatások egyszerre nyilvánulnak meg és összeadódnak. Nagyon sok kidobott pénzt jelent.A guminyomás rendszeres ellenőrzése nem csak a pénztárcánk miatt fontos, hanem a biztonság és a gumik egyenletes kopása okán is.

Még a karbantartások következetes betartásával is megkörnyékezhetnek bennünket a “benzinlopó banditák”, akik mindig ott ólálkodnak az árnyékban. Nézzük csak meg a csomagtartót! Amennyiben tárolónak használjuk autónknak ezt a részét, a felesleges nehezék aktívan részt vehet a pénztárcánk könnyítésében. Amennyiben le tudunk mondani, kb. 50 kg – “mindenképpen velünk kell, hogy legyen” -felszerelésről, akkor 2%-kal csökkenthetjük autónk fogyasztását. A klímaberendezés gyakori – és sokszor felesleges – használata 10-20 százalékkal ronthatja a takarékosságunkat. Természetesen a nehéz lábú vezetők szintén nem sokat áldoznak a takarékosság oltárán. A kanadai felmérések szerint az ottani emberek egyre hosszabb ideig tartják meg autóikat. Átlagosan 8.5 éves korig ragaszkodnak egy-egy autóig. “Minél tovább akarjuk megtartani autónkat, annál fontosabb annak karbantartására áldozni.” Egy következetesen karbantartott és “tisztelettel” használt gépkocsi 50%-kal hosszabb élettartamú lehet elhanyagolt társához képest.Semmilyen felesleges dolgot ne tartsunk a csomagtérben és az utastérben.

Az egyik legegyszerűbb módja, hogy javítsuk a kapcsolatot autónkkal, ha elolvassuk a kezelési kézikönyvet, vagy szervízfüzetet. A legtöbb fontosabb információt megtaláljuk benne, például azt, hogy mikor kell a váltómű olajat, vagy a vezérműszíjat cserélni stb…Még az olyan alapvető műveletek, mint az olajszint ellenőrzése, is lépésről-lépésre le van írva ezekben a füzetekben.

A legmegfelelőbb szerelő-szervíz megtalálása akár ugyanolyan nehéz is lehet, mint a család háziorvosát kiválasztani. Mindkét esetben hosszútávú és professzionális kapcsolatra törekszik mindenki. Olyan szervízt válasszunk, ahol kérésre beavatnak bennünket az autónkon végzett szerelési munkába, akár rendelkezünk szerelési ismeretekkel, akár azt sem tudjuk hol nyílik a motorháztető. Alkatrészcsere esetén nyugodtan kérdezzük meg miért van rá szükség? A gondos szervizekben előre felhívják a figyelmünket a jövőben esedékes munkákra, hogy mire fordítsunk használat közben kiemelt figyelmet. Ilyen lehet például a kopáshatárhoz közel

 

 

álló fékbetét… Cégünk, az Autó-Expanzió Kft szerelői munka közben.

Bár a költségbeni különbségek változóak lehetnek, mindenképpen kijelenthetjük, hogy egy jól karbantartott autó a pénztárcánkat és a környezetünket is kevésbé terheli.

 

mazda-auto.hu