Megújult az autómosónk

Klasszikus-

Gyors-

Nem koszolja össze magát-

Tökéletes végeredmény-

Hosszantartó tisztaság-

Igen ez az új WashTech autómosónk-

 

easywash_1.jpg

 

easywash.jpg

Hosszantartó tökéletes tisztítás
Legmodernebb mosó anyagok.
3D szárítás.
Ki sem kell szálni.

 

Nagy téligumi teszt eredmények 2020

Hamarosan itt lesz az ideje felpakolni a téli kerekeket az autóra: sokan csak ilyenkor döbbennek rá, hogy már igencsak csereérettek a téli abroncsok, újakat kéne venni. A piac hatalmas, az ember azt sem tudja, merre induljon. Támpontot adhat az ADAC legfrissebb téligumi-tesztje!

Lassan beköszönt a hűvös idő, jelentkezhetünk be a gumishoz, hogy átszereltessük a hidegebb körülményekre tervezett gumiabroncsokat. Sokan csak ilyenkor döbbennek rá, hogy már igencsak csereérettek a téli abroncsok. És ha már vesz az ember, akkor érdemes, valami jóba beruházni: viszont rengeteg termék van a piacon, nehéz eligazodni. A választásban segítséget nyújthatnak a gumitesztek, ezek közül a legismertebb Európában a németeké.

2020-ban a Német (ADAC) és az Osztrák (ÖAMTC) Autóklub 15 gyártó téli, alsó középkategóriás kompakt autókra javasolt gumiabroncsát tesztelte 205/55 R16 méretben, 91 súly, és H sebesség indexszel. Az értékelés során figyelembe vették a gumik száraz, nedves, havas és jeges tapadását, zaj kibocsátását, a fogyasztási és kopási mutatóit. A jól szerepelt. A végső értékelésben 5 abroncs kapott különösen ajánlott, 2 pedig ajánlott besorolást. Minden résztesztet 0,5-5,5 között pontozták, úgy, hogy az alacsonyabb érték felel meg a jobb teljesítménynek. A végeredmény az alábbi szempontok súlyozott átlagából számolódik:

  • Száraz tapadás (irányíthatóság, fékút) 15%
  • Nedves tapadás (irányíthatóság, fékút, aquaplaning) 30%
  • Tapadás havas úton 20%
  • Tapadás jeges úton 10%
  • Zaj (belső, külső) 5%
  • Fogyasztás 10%
  • Kopás, élettartam 10%

Amennyiben a gumi valamelyik részteszten 2,5-nél magasabb pontszámot ért el, úgy az értékelése nem a súlyozott átlag lett, hanem a legrosszabb részteszten elért eredménye lett a végső értékelése. A pontszámokhoz tartozó értékelés: 0,6 – 1,5: nagyon jó, 1,6 – 2,5: jó, 2,6 – 3,5: kielégítő, 3,6 – 4,5: elégséges, 4,6-tól lefelé: nem felelt meg. De akkor nem is csigázzuk tovább a kedélyeket, íme az eredmények:

Az első helyezett:

Bridgestone Blizzak LM005 kifejezetten jól szerepelt nedves és száraz utakon is. Ám az élmezőnyben a legmagasabb abroncskopást is a Bridgestone kereke produkálta a menetpróbán.

Úgyhogy az ADAC szerint, aki hosszabb távokat autózik télen, az jobban járhat a második helyezett Michelin Alpin 6-tal, ami száraz utakon ugyan kicsit gyengébben szerepelt, mint a Bridgestone, ellenben akár 43 ezer kilométert is el lehet vele menni.

A harmadik helyen holtversenyben végzett a

Dunlop Winter Sport 5 és a

Hankook i * cept RS2 típusú kerék.

Előbbivel akkor akadtak bajok, amikor egy kicsit melegebb körülmények között kellett teljesíteni, de mindkettő jó értékelést kapott a száraz és a nedves utakon egyaránt. Emellett a Dunlop abronccsal is el lehet autózni vagy 40 ezer kilométert.

Amit nem ajánlanak

A Semperit Speed-Grip 3 ugyan jól tejesített nedvesen és havon, de gyenge pontjai a száraz utakon jönnek elő. A gumiabroncs elveszti rugalmasságát amikor a hőmérséklete emelkedik.

A King Meiler Winter Tact WT81 sem ajánlott! Összességében elmondható, hogy nedves úton rossz a teljesítménye: nemcsak a leghosszabb a féktávolsága, hanem a legrosszabb a kezelhetősége is. Ez a száraz utakon is előjön és ez a termék az ADAC szerint messze a legrosszabb vezetési komfortot nyújtja. A King Meiler kielégítő eredményt ért el havon, és az összes tesztelt abroncs közül a legjobb kopásállósággal dicsekedhet az előrejelzett 45 000 kilométeres futásteljesítményével. Ám a biztonsági kritériumoknak nem felelt meg, úgyhogy utolsó előtti lett.

A Tristar Snowpower HP került a lista legvégére: bár szárazon a legrövidebb féktávolságot mérték ennél, havon ugyanez már nem túl meggyőző. Nedves utakon is elvérzett: a vezetési komfort, a kezelhetőség is gyengének értékelhető.

 

A cikk eredetije :

https://www.penzcentrum.hu/utazas/tenyleg-a-markas-a-jobb-itt-a-2020-as-nagy-teligumi-teszt.1103162.html

Mikor kell nyári gumira cserélni?

Gyorsan ( időpont egyeztetéssel )

Jó áron ( előzetes felmérés alapján )

Tökéletes minőségben ( előírt szerszámozottsággal )

 

Magyarországon jelenleg nincs érvényben olyan jogszabály, ami a téli-nyári, illetve nyári-téli gumiváltásra vonatkozóan bármit előírna. Tulajdonképpen akár nyári gumival is autózhatunk egész évben, ha megvan a jogszabályban előírt minimális 1,6 mm profilmélység, persze mindkettő komoly kockázatot hordoz (nem évszaknak megfelelő gumival közlekedni, illetve 1,6 mm profilmélységű gumival akár télen, akár nyáron autózni).

Március 31. – április 15.

Ausztriában április 15-ig kötelező a téli gumi használata. Csehországban és Romániban pedig március 31-ig kell téli abroncsokat használni. Ha ezekbe az országokba készülünk utazni, akkor vegyük figyelembe ezeket a dátumokat, nehogy kellemetlen meglepetés érjen minket.

A 7 fokos szabály

Annak érdekében, hogy az autósok számára megkönnyítsék annak eldöntését, hogy mikor érdemes a téli gumit nyárira cserélni, a gyártók a gumik alaptulajdonságaiból indultak ki (a téli és nyári gumik különböző hőmérsékleteken jellemző tapadási, deformitási sajátosságai). Így határozták meg a 7 Celsius fokos középhőmérsékletet, mely egyfajta jelzőszámként szolgál a csere időpontjának kiválasztásához. Ha az időjárási értékeket figyelve azt látjuk, hogy tartósan, vagyis már legalább néhány napja 7 fok felett van a napi középhőmérséklet, akkor célszerű nyári gumira váltani.

Oké, de hogyan jött ki a 7 fok?

A 7 fokos középhőmérséklet felett már nagy valószínűséggel nincsenek reggeli mínuszok (a középhőmérsékletet egyébként a hajnali 1, 7, 13, illetve 19 órakor mért hőmérsékleti értékek átlagából számítják). Ha pedig nincsenek reggeli mínuszok, akkor a nyári keverék a jobb választás, hiszen melegebb aszfaltra van optimalizálva, jobban is tapad, meg persze kevésbé kopik.

Hogyan kerülhetem el a nyári gumira váltás kapcsán várható tumultust?

Ahogy a bevezetőben is említettük, a többség a hőmérséklet alapján választ, éppen ezért kódolva van, hogy a gumiszervizekben a csere során nagy lesz a tumultus. Tapasztalataink szerint a legsűrűbb időszak március 20-tól április 20-ig tart. Ha valaki számára fontos a kényelem, akkor célszerű inkább dátum alapján, és az előbb említett időtartamot elkerülve intéznie a cserét. Sokakban persze él még a március 15-ei havazás emléke, így inkább az április 20. utáni időpontokat javasoljuk, s ennek kapcsán mindjárt eloszlatnánk egy jellemző autós félelmet. A téli gumi ugyan valóban jobban kopik melegben, de ez a kopás minimális, a gumi nem fog elfogyni néhány melegebb tavaszi nap alatt. Akinek tehát a biztonság és a kényelem egyaránt fontos, váltson április 30. után.

 

Köszönet a : Automax.hu

Nálunk mindig van egy jó ajánlat nézzen be hozzánk.

MŰSZAKI VIZSGA FONTOSSÁGA

Ahhoz, hogy megfelelően közlekedjünk, és ne történjen semmi baj, a műszaki vizsga elengedhetetlen feltétel, hiszen ez deríti ki, ha nem megfelelő műszaki állapotban van az autónk. Sokkal biztonságosabb a közlekedés és sokkal jobban figyelik a rosszabb állapotú autókat, ha a műszaki vizsga alkalmazva van, akkor nincs mitől tartani, főleg a felől lehetünk nyugodtak, hogy a balesetek kockázatát a minimálisra csökkentettük.

Hogyha vásárolunk egy új autót, akkor annak a műszaki vizsgája körülbelül négy évre fog szólni. Ezután kétévente kell megnézetni a kocsit, hogy minden rendben van-e. Nem árt felkészülve elmennünk a telephelyre, hogy bármilyen váratlan helyzet elé kell nézzünk, meg tudjunk birkózni vele. A műszaki vizsgára elég sok mindent kell áttekintenie, hogy tényleg azt mondhassa magáról, felkészülten néz a vizsga elé. Az első átnézendő dolog az a szélvédő, meg kell vizsgálni az üveget, nincs-e valami probléma vele, ha valamit talál, akkor mindenképpen javítatnia kell majd. Fóliával nem lehet lesötétíteni az üvegeket, mert fényáteresztőnek kell lennie körülbelül 75%-ban. A hátsó szélvédőket és az oldalablakokat viszont el lehet sötétíteni, így ha valakinek ez a vágya, akkor könnyen megteheti.

A lámpákat mindenképpen tüzetesen át kell vizsgálni, hogy minden rendben legyen, az összes világításra való berendezésnek működőképesnek kell lennie, helyzetjelző, fényjelzők, tolató lámpa, ködlámpa. Nem szabad a búráknak repedtnek lenniük, fehérnek kell lennie az izzók által közvetített fénynek, mert a szembejövő forgalmat este nagyban zavarhatja, akár balesetet is lehet okozni másmilyen fénnyel. Xenon izzók körében is el kell végezni néhány rutin eljárást a műszaki vizsgának ez is alapfeltétele, mivel nagyobb fényhatásra képesek mint az átlag fényszórók. Például vakíthatnak egy olyan lámpán keresztül, ami kosszal van fedve. A xenon lámpa tisztítónak teljesen automatikusnak kell lennie. Talán az egyik legfontosabb terület, amit mindenképpen kötelező átvizsgálni az a fékek területe. Nem lehet eléggé kihangsúlyozni, hogy mennyi minden múlhat egy olyan féken, ami képes nagyon jól megfogni az autót. Akár életeket is menthet vagy megelőzhetünk egy kisebb vagy nagyobb ütközést, ezzel kikerülve a balesetek nagy részét.

Az első kerekek közti fékerő maximum 20% lehet, a hátsók között 30%. A fékeknek lehet mérni a hatásfokát, amit ellenőrizni is kell, ezt legtöbbször fékpadon lehet megtenni. Azt is vizsgálják a fékeknél, hogy mennyire kell lenyomni a pedált ahhoz, hogy reagáljon a fék a nyomásra. Ez nagyon fontos, hiszen a reakcióidőt nagyban visszavetheti, ha nem azonnal reagál a fék a pedál által tanúsított nyomásra. A következő a pót féklámpa, amit egy műszaki vizsga alkalmával elengedhetetlen ellenőrizni. Ha úgy adódik, hogy utólag rakjuk fel a pót féklámpát, akkor oda kell figyelni a visszatükröződésre, ez akkor történhet meg, ha a pót féklámpa nincs ráragasztva az üvegre. A következő a lengéscsillapító, amit feltétlenül szakemberre kell bízni, hogy tüzetesen átvizsgálva állapítsa meg nincs-e valami problémája a gépjárműnek. A tengelyterhelést le kell mérni, ehhez fel kell gurulni a padra az első kerekekkel, ezután megrázzák a futóművet függőlegesen, ezzel szimulálva a macskaköveket. A futóművet szervizben kell megnézetni, a szakemberek ellenőrzik a gömbfejeket, porvédő gumit. Tömítve kell hogy legyen a kipufogórendszer, mert csak a cső végén mehet ki a sok gáz. Nem csak belsőleg, de külsőleg is megfelelőnek kell lennie egy gépkocsinak a műszaki vizsgán, tehát az esztétika is számít. Például olyan rozsdásodás nem lehet a gépjárművön, ami kisebb erőhatásra benyomódhat vagy betörhet, esetleg behorpadhat. Ezen kívül minden karosszéria elemnek meg kell lennie hiánytalanul.

Az ülések és a biztonsági övek kérdése is rendkívül lényeges, mert az ülésnek működnie kell, a biztonsági övnek pedig meg kell fognia az embert az ülésben, így elkerülve a balesetek során bekövetkezendő elhalálozást a biztonsági öv gyérsége vagy hiánya miatt. A gumik nem lehetnek kopottak és a dísztárcsákat le kell szerelni a vizsga előtt. Az összes keréken azonosnak kell lennie a gumiméretnek. Ezen kívül szükség van az elakadásjelzőre, az izzókészletre és az egészségügyi csomagra.

Biztoshely.hu alapján

VEZETÉSTECHNIKAI TANÁCSOK HÓBAN

Vezetéstechnikai tanácsok hóban

1. Csak téli gumival induljon el!

2. A jobban tapadó (kevésbé kopott) abroncsok mindig a hátsó tengelyen legyenek! (A csak két kerékre szerelt téli gumit tiltja a KRESZ).

3. Menjen el gyakorolni! Akár egy üres parkoló is megteszi.

4. Útközben érdemes egy fékpróbával felmérni a tapadást, természetesen olyankor, ha nem jönnek mögöttünk, és nem balesetveszélyes a helyszín.

5. Ha elindulásnál az autó megcsúszik, akkor nem a nagyobb gáz, hanem a finomabb pedálkezelés segít. A legjobban egyenes kormányállásnál tud elindulni egy autó.

6. Ha kanyarban alulkormányzott az autó (az eleje hagyja el a kanyarodási ívet), akkor sose tekerjen még a kormányon! Tartott kormány és egy kis fékezés hamarabb megoldja a problémát.

7. Ha kanyarban túlkormányzott az autó (kicsúszik a fara), akkor a csúszás irányába történő gyors ellenkormányzás szükséges! A fékezés általában ront a helyzeten.

8. A vészfékezést mindig egyenes irányba próbálja meg! Ha teker a volánon, azzal a tapadást csökkenti.

9. Ha nincs blokkolásgátló az autón, akkor pumpálva fékezzen, különben irányíthatlan lesz az autó – bármilyen irányban áll a kerék, az autó csúszni fog.

10. Minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatokra van szükség.

köszönjük az összefoglalást : origo.hu

GUMIABRONCS-CENTRÍROZÁSRÓL MINDEN AMIT TUDNI ÉRDEMES

Gumiabroncs centrírozás, avagy a kerék kiegyensúlyozásának fontossága:

A gumiabroncs centrírozás a kerék kiegyensúlyozását jelenti. A megfelelő állapot, ha a kerekek súlypontja (centruma) középre kerül és simán, rázkódás nélkül forog.

CENTRÍROZÁS ÉS PROFILMÉLYSÉG
A gumiabroncs biztosítja a gépjármű kapcsolatát az úttal, ezért a gumik állapota alapvetően befolyásolja a biztonságot. A törvény által előírt profilmélység 1.6 mm, azonban 2 mm alatt a gumik már egyre kevésbé tudják ellátni feladatukat. Az ideális profilméret nyári gumi esetén minimum 3 mm, téli gumi esetén minimum 4 mm. Kopott gumival, főleg vizes úton nagymértékben megnő a féktávolság és romlik az autó irányíthatósága.

Használat során elforduló külső behatások, ütések megváltoztathatják az abroncs és a keréktárcsa tömegeloszlását, ennek megelőzésére ajánlott 15000 km-enként kicentríroztatni az autó kerekeit. A kiegyensúlyozatlan abroncs egy bizonyos sebesség felett a jármű rázkódását okozza. Ez pedig az abroncsok idő előtti és szabálytalan kopását, illetve a jármű felfüggesztésének kopását is előidézi.

A gumiabroncsok felszerelésekor, valamint egy esetleges javítást követő visszahelyezéskor meg kell győződni azok megfelelő centrírozásáról, azaz a gumiabroncsok kiegyensúlyozottságáról! Ez utóbbit bármilyen rezgés első észrevételekor ellenőriztetni kell!

Miért ajánlott tehát minden cserekor ellenőrizni a kerék kiegyensúlyozottságát?

A probléma szemléltetésére a mosógép centrifugájának példáját szokták felhozni: képzeljenek el egy félig megpakolt mosógépet centrifugázás közben, látszani fog, hogy a félig megpakolt gép sokkal jobban rázkódik, mint egy telepakolt, ugyanis a benne lévő súly nem egyenletesen helyezkedik el. Ugyanez a jelenség játszódik le a kerekek esetében is: a kiegyensúlyozatlan kerék folyamatos vibrációnak teszi ki az egész kerékfelfüggesztést, ami idővel komoly károsodásokat okozhat.

Szóval a kerék centrírozásának fontosságát leginkább annak hiányán keresztül lehet megtapasztalni: amikor az abroncs kerékre kerül, és nem megfelelő a kiegyensúlyozottságuk, akkor két tökéletlen egység fog alkotni egy szerelvényt, így annak az esélye, hogy a szerelvény sugárirányú és oldalirányú középpontjának súlyeloszlása tökéletes, gyakorlatilag egyenlő a nullával. Statikus kiegyensúlyozatlanság: Akkor fordul elő, amikor az abroncson egy nehéz vagy könnyű folt található. Ebben az esetben az abroncs nem gördül egyenletesen és a kerék fel – lemozgást is végez. Dinamikus kiegyensúlyozatlanság: Akkor fordul elő, amikor egyenlőtlen a súlyeloszlás az abroncs/kerék szerelvény oldalsó középvonalának egyik vagy mindkét oldalán. A dinamikus kiegyensúlyozatlanság a kerék oldalirányú mozgását, illetve szitálását okozhatja.

Köszönjük a cikket BHPgumi.hu

Karosszéria Lakatolás

A  külső elemek megbontását követően a kár nagyságának felmérésével kezdődik.

Tennivalók és feladatok

A karosszéria lakatos gépjármű alvázak, kocsiszekrények és burkolóelemek készítésével és szerelésével foglalkozik. Gépkocsik karosszériáját karbantartja, a karambolos rongálódásokat javítja.

Tevékenységi területek

karosszeria-lakatolas-altalaban-1-1A karosszéria lakatos feladatainak jelentős része a sérült, karambolos járművek javítása. Az eldeformálódott vázszerkezet eredeti méretének visszaállítására is képes, méretpontosan. A karosszéria javítás során az eredeti összekötő részeket igyekeznek megtartani, a fémes autó karosszéria elemeket saját döntése alapján kikalapálja vagy új elemekre cseréli.

Olyan kocsiszekrényeket gyárt le amely speciális igényeket elégít ki, például pénzszálító, hűtő- vagy temetkezési autó. Teendőihez tartozik az egyes szférákban használatos utánfutók gyártása és javítása is, a kellő stabilitási és a nagyobb terhelési követelmények betartásával.

A gépkocsi bontott karosszéria alkatrészeinek vagyis a szerkezeti elemek, felfüggesztési pontjainak felújítása, javítása és ellenőrzése. A szükséges alapanyagok kiválasztása, formázása.

Eszközök, szerszámok, anyagok

karosszeria-lakatolas-altalaban-2-1

  • A karosszéria javítást rendszerint kéziszerszámokkal kivitelezi, de gépek használatát sem nélkülözi.
  • A karosszéria műhelyben a lakatolást szerkezeti rajzok alapján, gépek és kéziszerszámok valamintmegfeleő mérőműszerek segítségével kivitelezi.
  • A lakatos munka során alkalmaz előre elkészített elemeket, lemezeket, csöveket, műanyagokat, kenőanyagokat, stb.

Összegezve a karosszéria lakatos a gépjárművek váz- és alvázszerkezetét, egyéb szerkezeti és karosszéria elemeit készíti el és újítja fel.

A jól kivitelezett karosszéria javítást csak megfelelően képzett, minden kérést kivitelezni képes szakember tudja elkészíteni.

 

Köszönet az összefoglalásért a: httpss://karosszerialakatos.eu portálnak.

 

A FÉKRENDSZER FONTOSSÁGA ÉS MEGHIBÁSODÁSÁNAK JELEI

!!!FONTOS!!!

Ha valamelyik a leírtak közül jellemző autójára akkor ideje megnézetni a fékrendszert.

Vállaljuk:
Gyorsan ( időpont egyeztetéssel )
Jó áron ( előzetes felmérés alapján )
Tökéletes minőségben ( előírt szerszámozottsággal )
Hívjanak : 06202186037
Üzenjenek : SMS, Facebook chat

letoltes.jpg

 

Amikor hosszabb utazásra készülnek az autó tulajdonosok, általában csak arra koncentrálnak, hogy biztosan induljon az autó, nem gondolnak a fékbetétekre, a tárcsákra, és egyéb biztonsági alkatrészekre, pedig ezek tökéletes működése elengedhetetlen a biztonságos autózáshoz.

A FÉKRENDSZER FONTOSSÁGA ÉS MEGHIBÁSODÁSÁNAK JELEI

 

abs_fekrendszer_alkatreszek_felepitese.jpg

A fékrendszer létfontosságú elem, hogy az autó biztonságosan megálljon, vagy csökkentsünk a sebességén, amikor arra szükség van.

A fékek segítenek elkerülni a baleseteket.

Reagálhatunk különböző veszélyekre, melyek az utazás során előfordulhatnak.

Idővel a fékrendszer egyes alkatrészei, mint a fékbetétek és a tárcsák, elkezdenek kopni, vagy károsodás jelei mutatkoznak rajtuk, ami lehetséges, hogy egy baleset során keletkezetek.

Ezek a jelek megmutatkoznak, például úgy, ha furcsa érzésünk van fékezés közben, vagy a fékezés során, hosszabb ideig tart a sebességcsökkentés, vagy a megállás.

 

Ilyenkor érdemes egy hozzá értő szakembert felkeresni, de amennyiben biztosak vagyunk magunkban, mi magunk is átellenőrizhetjük, mert ilyen esetben a saját és az utasaink, valamint a többi úthasználó biztonságát kockáztatjuk.

Ha a fékek hibásak, vagy sérültek, a műszerfalon ezt jelzi nekünk az autó.

images.jpg

A jelzésen kívül, úgy tudjuk észrevenni a meghibásodását, hogy amikor a fékpedált lenyomjuk, akkor kopogó hangot hallunk.

A zajt, több tényező is kiválthatja, például a fékbetétek, amelyek a fékekre feszítik a lemezt, és ezáltal lelassítják a sebességet.

Hogyha a betétek sérültek, akkor csökken a hatékonyságuk, ami csikorgó hangot ad ki, mivel érintkezésbe került a féktárcsákkal. Ilyenkor, biztosan eljött az ideje a fékbetétek cseréjének.

 

FÉKRENDSZER ELLENŐRZÉSE

magyar_tarcsa.jpg

 

A kerék eltávolításával ellenőrizhetjük a fékbetétek és a tárcsa állapotát. Lehet, hogy ez időigényesnek tűnik elsőre, de ha figyelembe vesszük, milyen bajok keletkezhetnek, biztosan hozzá fogunk állni a munkához. Amennyiben a féktárcsáknál egyenetlen kopást vagy rozsdásodást észlelünk, az problémákhoz, illetve teljesítménycsökkenéshez vezethet. A fékbetétek és a tárcsák cseréjéhez, kérjük szakember tanácsát. Ezenkívül, még több egyszerű ellenőrzést végezhetünk az autónkon, hogy a fékek megfelelő állapotban legyenek, kezdve attól, hogy gondoskodunk a fékfolyadék megfelelő tartalmáról. Erre a célra, csakis megfelelő kenőanyagot használjunk. A tartály jelzi a minimális és a maximális mennyiséget, így biztosan nem fogjuk túlönteni. Csak ezzel a folyadékkal tudnak majd a fékek jól teljesíteni.

 

fekterheles.jpg

A rendszeres karbantartás kifizetődik. !!!

A rendszeres karbantartás kifizetődik.

A rendszeres karbantartás kifizetődik.

Legközelebb amikor esetleg az olajcsere későbbre halasztásáról dönt, jussanak eszébe a versenyautók. Körök százai alatt vannak extrém terhelés alatt az alkatrészek a magas hőmérséklet, súrlódás és nyomás következtében. Majd képzelje el, hogy a következő versenyen le kell mondani a szerelőcsapatról. Senki nem szeretne egy versenyen kiesni az elmaradt szervízmunka miatt.

 Ezzel a példával kommentálják Kanadában az autók rendszeres karbantartásáért indított kampányt. A kampány szóvivője és arca egy ismert kanadai autóversenyző. A kampány célja, hogy meggyőzze az embereket autóik rendszeres karbantartásának előnyeiről. A rendszeres karbantartás most is ugyanannyira fontos, mint a karburátorok és megszakítók korában volt. “Az emberek azt hiszik, hogy az autóik képtelenek elromolni, mivel olyan jól működnek nap mint nap.”-mondja a kampány szóvivője. “De ez nem lesz mindig így, ha nem adunk ebből vissza valamit az autóinknak.” A komputeres motor vezérlő rendszerek természetesen sokat javítottak az autók megbízhatóságán, illetve csökkentették a károsanyag kibocsájtást. Az elektronika az elmaradt karbantartás hatásait is képes csökkenteni, például egy eltömődött levegőszűrőét, de nem tudja ezt  a végletekig megtenni.Rajtunk múlik, hogy autónk motorjának belső alkatrészei milyen körülmények között dolgoznak.

Valószínűleg sokan hallottak már százalékos adatokat egy-egy elmaradt szűrőcsere, vagy alacsony gumiabroncs nyomás fogyasztásnövelő hatásával kapcsolatban. Egy koszos levegőszűrő például 10 százalékos fogyasztás növekedést okozhat. Ez azt jelenti, hogy tankoláskor ha mondjuk 12000 Ft-ot fizettünk, akkor abból nagyjából 1000 Ft-ot az elhasznált légszűrő miatt dobtunk ki az ablakon. A gumiabroncsok alacsony nyomása még ennél is több, 15 százalékos többlet kiadást okozhat. Amennyiben ehhez még hozzájön egy elhasznált, szikrakihagyásra hajlamos gyújtógyertya, máris 30 százaléknál tartunk. Gondoljunk bele, ha ezek a hatások egyszerre nyilvánulnak meg és összeadódnak. Nagyon sok kidobott pénzt jelent.A guminyomás rendszeres ellenőrzése nem csak a pénztárcánk miatt fontos, hanem a biztonság és a gumik egyenletes kopása okán is.

Még a karbantartások következetes betartásával is megkörnyékezhetnek bennünket a “benzinlopó banditák”, akik mindig ott ólálkodnak az árnyékban. Nézzük csak meg a csomagtartót! Amennyiben tárolónak használjuk autónknak ezt a részét, a felesleges nehezék aktívan részt vehet a pénztárcánk könnyítésében. Amennyiben le tudunk mondani, kb. 50 kg – “mindenképpen velünk kell, hogy legyen” -felszerelésről, akkor 2%-kal csökkenthetjük autónk fogyasztását. A klímaberendezés gyakori – és sokszor felesleges – használata 10-20 százalékkal ronthatja a takarékosságunkat. Természetesen a nehéz lábú vezetők szintén nem sokat áldoznak a takarékosság oltárán. A kanadai felmérések szerint az ottani emberek egyre hosszabb ideig tartják meg autóikat. Átlagosan 8.5 éves korig ragaszkodnak egy-egy autóig. “Minél tovább akarjuk megtartani autónkat, annál fontosabb annak karbantartására áldozni.” Egy következetesen karbantartott és “tisztelettel” használt gépkocsi 50%-kal hosszabb élettartamú lehet elhanyagolt társához képest.Semmilyen felesleges dolgot ne tartsunk a csomagtérben és az utastérben.

Az egyik legegyszerűbb módja, hogy javítsuk a kapcsolatot autónkkal, ha elolvassuk a kezelési kézikönyvet, vagy szervízfüzetet. A legtöbb fontosabb információt megtaláljuk benne, például azt, hogy mikor kell a váltómű olajat, vagy a vezérműszíjat cserélni stb…Még az olyan alapvető műveletek, mint az olajszint ellenőrzése, is lépésről-lépésre le van írva ezekben a füzetekben.

A legmegfelelőbb szerelő-szervíz megtalálása akár ugyanolyan nehéz is lehet, mint a család háziorvosát kiválasztani. Mindkét esetben hosszútávú és professzionális kapcsolatra törekszik mindenki. Olyan szervízt válasszunk, ahol kérésre beavatnak bennünket az autónkon végzett szerelési munkába, akár rendelkezünk szerelési ismeretekkel, akár azt sem tudjuk hol nyílik a motorháztető. Alkatrészcsere esetén nyugodtan kérdezzük meg miért van rá szükség? A gondos szervizekben előre felhívják a figyelmünket a jövőben esedékes munkákra, hogy mire fordítsunk használat közben kiemelt figyelmet. Ilyen lehet például a kopáshatárhoz közel

 

 

álló fékbetét… Cégünk, az Autó-Expanzió Kft szerelői munka közben.

Bár a költségbeni különbségek változóak lehetnek, mindenképpen kijelenthetjük, hogy egy jól karbantartott autó a pénztárcánkat és a környezetünket is kevésbé terheli.

 

mazda-auto.hu